top of page
פסים3.png

קליטה מיטבית

לוגו קליטה מיטבית תשפד (1).png
מרחב סהר כותרת (5).png
אתר פסגה.png
אתר הפסגה (12).png

פדגוגיה בכיתה

במסגרת "פדגוגיה בכיתה" תוכלו לקבל הצעה למפגשים/שיעורים בהם תוכלו לשלב אסטרטגיות למידה שונות, המהוות כלי להבנה מעמיקה של התוכן, להעמקת ההתבוננות האוריינית ולביסוס שפה ארגונית אחידה. להלן מספר הצעות למפגשי למידה, כשהנושא הגנרי הנו כתיבה.  (כתבה גלית דבח)

סדנא בנושא כתיבה

הסדנא כוללת הצעות לפעילויות בנושא אסטרטגיה להתמודדות עם מילים לא מוכרות והתייחסות לנושא הכתיבה כנושא מקיף.

 נושאים נוספים  רלוונטיים להתייחסות:

א.   כתיבה ספונטאנית כמובילה לכתיבה איכותית

ב.   כתיבה רבה יותר, כתיבה טובה יותר

ג.   התמודדות עם הרתיעה מכתיבה

ד.   כתיבה מתוך הקשר

ה.   דרך התמודדות עם מילים לא מוכרות ( בהתאם לחוברת שחולקה לתלמידים ולמורים): הקשר, משפחה של מילים, מילון וכו'

OIG.jpg

3. פיתוח הכתיבה החופשית והיצירתיות.

באמצעות הסדנא התלמיד יפתח את הכתיבה החופשית, יבסס את הידע הלשוני וייתן דרור ליצירתיות. באופן זה נשלב בין ידע לשוני לבין כתיבה חופשית ונסייע בידו של התלמיד בעזרת פיגומים.

 

לפניכם מספר מילים המופיעות בצורת רמזים.

1.    עליכם לכתוב את המילה בהתאם להוראה המופיעה

2.    עליכם לכתוב סיפור בהתבסס על המילים שכתבת בסעיף א'. הסיפור צריך להיות בעל מסר.

 

א. מילה מופשטת

ב. מילה מהשורש אכל

ג. שם פועל

ד. פועל בעבר

ה פועל מנטלי

ו. מילה שמסתיימת בXות

ז. פועל בבניין התפעל

ח. שם עצם

ט. שם תואר

י. שם עצם מהשורש פתע

 1.   כתיבה בעקבות מילים לא מוכרות לצורך הטמעת משמעות המילים וביסוס הכתיבה.

 א.   המורה  בוחר מתוך הטקסט ( התוכן אותו רוצה להעביר בשיעור), 8-10 מילים אשר לדעתו שייכות למשלב גבוה של השפה או יכולים להמצא בקטגוריה של " מילים לא מוכרות" בקרב התלמיד.

ב.   המורה, בעזרת התלמידים יפרשו את המילים הקיימות

ג.    התלמידים יתבקשו לכתוב סיפור/מקרה כך שכל המילים החדשות יופיעו לפחות פעם אחת ( ניתן להשתמש בהטיות השונות של המילה) ולמי שרוצה לאתגר את עצמו במילה כפי שהיא מופיעה בטקסט. אפשר להגביל בכמות שורות או להשאיר פתוח.

 2.   חיפוש מילות "עוגן" וכתיבת רעיון מרכזי בעזרתם.

א.   קריאת הטקסט יחד עם התלמידים

ב.   הדגשה במרקר של כל מילות העוגן. מילת עוגן תהיה מילה אשר חוזרת על עצמה מספר רב של פעמים ( אותה מילה באופן מדויק או מילים דומות השייכות לאותו שורש)

ג.   סיכום בעל פה של הרעיון המובע בעזרת התמקדות במילות עוגן( ככל שמספר מילות העוגן רב יותר, כך הרעיון אותו הן מביעות בהיר וברור יותר)

ד.   התלמידים יכתבו במילים שלהם את אשר הבינו מהשיח בעל פה

ה.  קריאה בזוגות ותיקון הדדי ( משוב ולמידת עמיתים)

bottom of page